Hlavním tématem druhého ročníku Týdne pro Digitální Česko se staly digitální dovednosti. Ty jsou v popředí zájmu i pro společnost Mironet, která ve spolupráci s Univerzitou Karlovou představila inovaci ve vzdělávání – mobilní učebnu. Ta reflektuje potřeby škol při revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Nově bude rozvoj digitální gramotnosti klíčovou kompetencí. Důvodem pro tento krok je snaha modernizovat obsah vzdělávání tak, aby odpovídalo potřebám současné doby.
Lepší než klasické počítačové učebny
„Jedná se o vyřešení situace na základních a středních školách, kdy děti mají být učeny čím dál víc na počítačích,“ vyjádřil se k mobilní učebně generální ředitel Mironetu Robert Novotný. Díky své cenové dostupnosti by kromě zmodernizování výuky vyřešila i nedostatek počítačových učeben. Ty by už nesloužily pouze pro vyučování informatiky, ale nalezly by své využití v předmětech, kterými jsou matematika či zeměpis.
Oproti klasickým počítačovým učebnám disponuje ta mobilní větší flexibilitou. Díky svému originálnímu designu ji lze nejen snadno přenášet, ale poskytuje i dostatečný prostor pro potřebné vybavení, což vyučujícím umožní využití v jakékoli učebně.
Mimo jiné obsahuje mobilní učebna router, adaptéry a reproduktory, navíc dokáže pojmout až 36 notebooků či tabletů, které může následně i nabíjet. Pedagogové tak mohou učebnu využívat samostatně nebo ji propojit se současným vybavením školy jako jsou obrazovky, projektory, digitální tabule nebo mikroskopy.
Možnost atraktivní a interaktivní výuky
Dále byly představeny i dva modely učitelských počítačů – tzv. sestava A.A. a sestava A.B. První zmíněná je určena pouze pro plánování výuky a tvorbu online videí s využitím stávajícího vybavení učebny. Z tohoto důvodu je tento model vhodný pro školy, které neuvažují o tvorbě vlastních videí pro e-výuku a chtějí vyučovat pouze prezenčně.
Sestava A.B. umožňuje tvorbu multimediálního obsahu, který je vhodný jak pro prezenční, tak distanční výuku. Kromě online vysílání umožňuje pedagogům připravit atraktivní a interaktivní digitální obsah, a to i pro jeho pozdější využití.
To však není to jediné, na čem si dali vývojáři záležet. Díky intuitivnímu ovládání a funkcím mohou mobilní učebnu využívat i učitelé, kteří nemají v oblasti multimediální tvorby přílišné zkušenosti. To by velmi usnadnilo integraci této inovace do školního prostředí.